Tuesday, May 15, 2007

Eikoh Hosoe, Barakei


Μια από τις εκπλήξεις του αφιερώματος στον Hosoe ήταν όταν στο εξώφυλλο της αρχικής έκδοσης του Barakei θα ανακάλυπτα ανάμεσα στην ροή της τελετουργικής καλλιγραφίας την φράση ρόδα μ΄ είρηκας από τις Νεφέλες του Αριστοφάνη…











Η πιο εντυπωσιακή και πιθανόν η πιο γνωστή σειρά του Hosoe ήταν αυτή που έκανε με τον συγγραφέα Yukio Mishima, ο οποίος πραγματοποίησε με τελετουργικό τρόπο την αυτοκτονία του στα τέλη της χρονιάς του 1970 σε ηλικία 45 ετών. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το φθινόπωρο του 1961 καθώς ο ίδιος ο Mishima ζήτησε από τον Hosoe να του κάνει το πορτρέτο ενθουσιασμένος ήδη από τις φωτογραφίες που είχε τραβήξει για τον Hijikata.

Όταν αρχικά συναντήθηκαν στο σπίτι του Mishima, ο Ηosoe που ήταν λίγο πριν τα τριάντα, εντυπωσιάστηκε από το φανταχτερό σπίτι του συγγραφέα (αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής) και το μαρμάρινο μωσαϊκό που αναπαριστούσε τον ζωδιακό κύκλο στην μέση του χλοοτάπητα. Αντιλαμβανόμενος ότι δεν χρειαζόταν να αντιμετωπίσει τον συγγραφέα διαφορετικά ο Hosoe πήρε το λάστιχο με το οποίο ο πατέρας του Mishima πότιζε τον κήπο και το τύλιξε γύρω από τον μισόγυμνο συγγραφέα ο οποίος εκείνη την στιγμή έκανε ηλιοθεραπεία.






















Ο Mishima ήταν πολύ ευχαριστημένος από τις φωτογραφίες του Hosoe και για τους επόμενους μήνες, μέχρι την άνοιξη του 1962 έγινε το μοντέλο του για μια φωτογραφική σειρά που θα έπαιρνε τον τίτλο “Barakei” (από το “bara” που σημαίνει τριαντάφυλλο και τι “kei” που σημαίνει τιμωρία). Ο φωτογράφος και το μοντέλο του αποφάσισαν ότι το “killed by roses” θα ήταν η απόδοση του αγγλικού τίτλου.

Ο συγγραφέας θα γίνει χαρακτήρας ενός μπαρόκ-σουρεαλιστικού παραμυθιού αναδυόμενος μέσα από ένα ονειρικά ζωγραφισμένο σκηνικό, εμπνευσμένο από τα προσωπικά του αντικείμενα, που περιλάμβαναν αναπαραγωγές πινάκων της αναγέννησης από τους Botticelli και Raphael.















Το σκηνικό αναπαριστούσε ένα πιστό αντίγραφο της κοιμώμενης Αφροδίτης του Giorgione χωρίς το πάνω μισό της θεότητας. Στεκόμενη στο ρόλο της παρθένου Μαρίας ήταν μια νεαρή ηθοποιός του κινηματογράφου, ενώ ένα μωρό που ο φωτογράφος είχε δανειστεί για την φωτογράφηση, συμβόλιζε την αναγέννηση.

Ντυμένος άλλοτε με το τυπικό εσώρουχο των Σαμουράϊ ή με τζιν, με τρόπο που να δείχνει τη σωματική του κατατομή, ο Μishima δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα αν δεν είναι μια ομοερωτική απεικόνιση (homoerotically campy) σ΄ αυτή τη σειρά, η οποία υπογραμμίζει την παράξενη σχέση ανάμεσα στην ανατολή και την δύση, ανάμεσα στο ιερό και το βέβηλο. Σε μια κοκκώδη πολύ κοντινή φωτογραφία, τα μάτια του Mishima εξετάζουν με προσήλωση τον φωτογράφο ενώ κρατά στο στόμα του ένα τριαντάφυλλο. Σε μια άλλη εικόνα βρίσκεται ξαπλωμένος έξω από το ζωγραφισμένο σκηνικό, το σώμα του καλύπτεται με φυτά και καθώς στηρίζει το κεφάλι του πάνω στο χέρι του, τα μάτια του στρέφονται ήρεμα στη φωτογραφική μηχανή. Ξαπλωμένη ανάμεσα στο κάτω μέρος του κορμού του είναι μια ανοικτή γυμνή πλάτη.












Σύντομα πριν τεθεί σε κυκλοφορία το 1970 η δεύτερη έκδοση του βιβλίου, ο Mishima ζήτησε από τον Ηosoe να αλλάξει τον αγγλικό τίτλο με το ''Ordeal by Roses.''Διάφορες ατυχίες καθυστέρησαν την ημερομηνία έκδοσης αλλά ο Mishima δεν μπορούσε να περιμένει. Στις 25 Νοεμβρίου θα πραγματοποιούσε seppuku.





Hosoe later wrote: ‘despite the fact that Barakei was a document of life and death, I had a taboo about actually mentioning the word death in regard to the theme of the book until the fall of 1970. At the end of the summer of 1970 we had changed the sequence and the layout of the work . Mishima chose the titles for each section and called the final chapter Death, then asked for my approval. I accepted the suggestion at once, having known all along that the essence of the last section was morbid. Shortly after this decision he commited suicide by seppuku. Recalling that day now, I have no doubt he was exercising an absolute will.’. N° de réf. du libraire 88

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9502E5DC173EF935A35757C0A9679C8B63&sec=&spon=&pagewanted=1

http://interglacial.com/~sburke/pub/prose/Susan_Sontag_-_Notes_on_Camp.html

http://www.stolaf.edu/courses/2004sem2/Art/260/maxsite/essay.htm

https://www.photoeye.com/auctions/Auction.cfm?id=2930

http://japan-photo.info/blog/

7 Comments:

At 16/5/07 7:42 PM , Blogger celsius33 said...

Οι φωτογραφίες είναι εντυπωσιακές πραγματικά. Είναι ένα μείγμα σκληρότητας και ευαισθησίας , σαν αυτά τα λίγα που ξέρω για τον ιαπωνικό πολιτισμό. Η αγριάδα υπάρχει ακόμα και στην πιο τρυφερή θεματολογία. Συμπτωματικά εχές έπεσε στα χέρια μου ο Χρυσός Ναός το βιβλίο του Μισίμα το οποίο και ξεκίνησα . Ξέρεις περισσότερα για το συγγραφέα να μας πεις? Χαιρετισμούς !!

 
At 17/5/07 5:19 PM , Blogger tifoeus said...

This comment has been removed by the author.

 
At 19/5/07 9:23 PM , Anonymous suigenerisav said...

Νομιζεις οτι δεν σε παρακολουθάω, ε..;;
[LoL]
[για πιασε κατι πιο περσοναλ κι εσύ-γιατι καλό το οριενταλ τζαπανηζ αλλά έχω φρικάρει τούτο τον καιρό!
Θα πάρω πρωτοβουλία για κόφυ ή μαλλον για κανα ποτό το βλέπω πιθανότερο..]

 
At 20/5/07 2:04 PM , Blogger Alex A. said...

Εξαιρετικό ποστ, μοναδικές φωτογραφίες, και εύστοχη η ανάλυσή σου στα comments, Τifoeus. Σαν τακτικός επισκέπτης και λάτρης της ιαπωνικής κουλτούρας τα διάβασα απνευστί. Καλή Κυριακή!

 
At 21/5/07 7:37 PM , Blogger tifoeus said...

sui, και ποτό θα πιούμε και θα κεράσεις!

alex, ευχαριστώ για τα καλά λόγια με τιμάς

καλή βδομάδα και στους δύο!

 
At 9/10/07 1:52 PM , Blogger tifoeus said...

Καλησπέρα cel,
πολύ καλές πληροφορίες για τον Mishima μπορείς να συλλέξεις στην αγγλική και γαλλική έκδοση της wikipedia με αρκετά ενδιαφέροντα links, όπως και στο you tube με αρκετά φιλμάκια.
Θα σου αναφέρω απλά ότι άλλοι δύο φωτογράφοι που έχουν ασχοληθεί μαζί του είναι, ο Shinoyama Kishin που θα του τραβήξει την διάσημη φωτογραφία στην οποία αναπαριστά την πόζα του Αγίου Στεφάνου του πιο ερωτικού καθολικού Αγίου (κάτι που αποτελούσε εμμονή στον Μishima, όπως παρουσιάζεται και στο “Εξομολογήσεις μιας Μάσκας” και ο Tamotsu Yato με επίσης κλασικές πόζες Samurai, ενώ ο ίδιος ο συγγραφέας θα προλογίσει δύο φωτογραφικά του βιβλία το “Young Samurai Bodybuilders of Japan” και το “Naked Festival”.
O Μishima αρκετά ισχνός ως σωματότυπος θα αφιερώσει τις δυο τελευταίες δεκαετίες της ζωής του σε σκληρή γυμναστική και bodybilding που με κάθε ναρκισσιστική διάθεση προσπαθούσε να επιδείξει. Επίσης δεν ξέρω αν είναι εξίσου γνωστή και η κινηματογραφική του παρουσία με αρκετά δείγματα, όπως ενδεικτικά η ταινία Yukoku.
Όλος αυτό ο όγκος δουλειάς εντάσσεται στις δεκαετίες του 50 και κυρίως του 60 που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσες κοινωνιολογικά και ανθρωπολογικά, βρισκόμενες στο μεταίχμιο μια αυτοκρατορικής Ιαπωνίας που καταρρέει και ενός δυτικότροπου καινούργιου μοντέλου που αναδύεται, ξεκινώντας από την ήττα της χώρας στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και την μακρόχρονη αμερικανική κατοχή.
Η αναζήτηση φωτογραφικών ντοκουμέντων δυστυχώς δεν είναι τόσο εύκολη ή με τόσα πολλά δείγματα, όπως στον αγγλοσαξονικό χώρο, αρκετά ελλειπτική και καμιά φορά η αναζήτηση και η εύρεση γίνεται μέσα από ακαδημαϊκές εργασίες. Αναζητώντας διαδικτυακά δείγματα των συγκεκριμένων φωτογράφων σπάνια μπορείς να βρεις αντιπροσωπευτικό ποσοστό και αυτό δεν ξέρω αν αφορά τον προστατευτισμό της δουλειάς των ίδιων των φωτογράφων ή στην έλλειψη ζήτησης.
Οι συγκεκριμένες εκδόσεις παραμένουν ακόμα και σήμερα πρωτοποριακές, ιδιαίτερα φροντισμένες (σε σχέση με την επιμέλεια και τα υλικά) υπήρξαν πολύ δαπανηρές ( ειδικά για εκείνη την εποχή) και γι αυτό και ιδιαίτερα συλλεκτικές, ενώ περιορισμένες υπήρξαν στην συνέχεια και οι ανατυπώσεις.
Ερωτισμός και Ιαπωνία είναι κάτι πολύ δύσκολο να απαντηθεί. Στο μυαλό μου έρχονται πολύ ιδιαίτερες εικόνες σε σχέση κυρίως με την λογοτεχνία και τον κινηματογράφο. Κάτι υπόγειο και ταυτόχρονα μυστικιστικό που συχνά συνομιλεί με την βία και την εξουσία
(ας θυμηθούμε και τις αποτυπώσεις του Araki με τα γυναικεία του πορτρέτα ή ταινίες του Όσιμα Ναγκίσα “ Αυτοκρατορία του πάθους”, “Αυτοκρατορία των αισθήσεων”). Κάποια από αυτά τα δείγματα ίσως προσπαθήσω να επεξεργαστώ και παρουσιάσω μελλοντικά.

 
At 9/10/07 2:01 PM , Blogger tifoeus said...

το παραπάνω σχόλιο είναι γραμμένο στις 17/5/07 5:19 PM, ουσιαστικά είναι το δεύτερο χρονικά και η αναπαραγωγή του οφείλεται σε μεταγενέστερες διορθώσεις

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home

header's photo by 3amfromkyoto